نامه ریاست سازمان نظام پزشکی رشت از استاندار محترم گیلان در مورد بررسي غیر قانونی بودن دریافت عوارض کسب و پیشه و تابلو از صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی

 

مقام محترم استانداری استان گیلان

جناب آقای دکتر سالاری

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می رساند شهرداری کلانشهر رشت به استناد مصوبه غیرقانونی شورای اسلامی ‌شهر اقدام به مطالبه عوارض مختلف از جمله عوارض کسب و پیشه و تابلو از صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی و تعیین ضرب الاجل برای این منظور می‌نماید (پیوست‌۱) که تاکنون رایزنی و مکاتبات مکرر این سازمان با شهرداری محترم منجر به نتیجه نگردیده است و مصوبه شورای اسلامی شهر در این خصوص در مغایرت کامل با نص صریح قانون و ناقض آرای وحدت رویه شماره ۵۷۷ مورخ ۲۱/۰۶/۹۶ و شماره ۵۷۶ مورخ ۱۴/۰۷/۱۳۷۱ هیات مذکور می‌باشد. ضمناً مستندات قانونی (تصویر پیوست) به شرح ذیل است:

۱. به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مصوب ۱۳۳۴ مجلس شورای اسلامی، دایر کردن مطب در محل مسکونی به عنوان استفاده تجاری محسوب نمی‌شود و ضمناً در رأی وحدت رویه شماره ۵۷۶ مورخ ۱۴/۷/۱۳۷۱ هیأت عمومی – دیوان عالی کشور تأکید گردیده “اماکن مطب پزشکان که برای عرضه خدمات علمی و تخصصی پزشکی و معالجه بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد محل کسب و پیشه و تجارت محسوب نمی‌گردد و همچنین براساس ماده واحده قانون محل مطب پزشکان مصوب ۱۳۶۶ مجلس محترم شورای اسلامی، پزشکان و سایر حرف وابسته پزشکی می توانند در املاک با کاربری مسکونی، مطب، دفتر کار یا موسسه تأسیس نمایند.

۲. بنا بر موارد فوق الذکر وضع عوارض تابلو و عوارض کسب و پیشه توسط شوراهای شهر برای مطب پزشکان غیر قانونی است.

۳. در این خصوص سازمان نظام پزشکی ارومیه دادخواستی به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تقدیم کرد که منجر به دادنامه شماره ۵۷۷ (پیوست ٢) گردید که در این دادنامه دریافت عوارض سالانه کسب و پیشه و تابلو از پزشکان خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شهرداری‌ها محسوب گردیده است.

۴. معاون حقوقی پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری طی نامه شماره ۲۰۰/۱۷۵۷۷۵/۲۳۴/۹۰۰ مورخ ۶/۱۰/۱۳۹۶ (پیوست ۳) لازم الاتباع بودن آرای دیوان در خصوص مصوبات مشابه شوراهای شهر و روستا را اعلام نمود و متعاقباً قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها طی نامه شماره ۱۶۷۹۴۵ مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۶ (پیوست ۴) آن را به شوراهای اسلامی، شهرداران، فرمانداران و استانداران محترم سراسر کشور ابلاغ نموده است.

۵ . بر اساس دادنامه شماره ۹۴ (پیوست ۵) دیوان عدالت اداری در رابطه با شکایت ریاست کانون صنفی دندان پزشکان استان گیلان از شهرداری رشت در مورد اعتراض به رای قطعی کمیسیون ۷۷ شهرداری‌ها که مستنداً با توجه به رای وحدت رویه شماره ۵۷۶ مورخ ۱۴/۰۷/۱۳۷۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری محل طبابت پزشکان که برای عرضه خدمات علمی و تخصصی و پزشکی تاکید گردیده است و این مکان‌ها را مکان‌های تجاری محسوب نمی‌نماید و بدلیل عدم اعتراض شهرداری رشت این حکم قطعی شده است.

لذا از آن مقام محترم استدعا دارد دستور فرمایند از ادامه روند غیرقانونی کنونی جداً پرهیز گردد. ضمناً معاونت فنی این سازمان آمادگی خود را جهت شرکت در کارگروهی که زیر نظر حضرتعالی و با حضور کارشناسان شهرداری تشکیل می‌شود اعلام می‌نماید.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   دكتر انوش برزیگر

مشاور عالی رئیس کل و عضو شورای‌عالی نظام پزشكی كشور

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشكی‌های استان گیلان

 

One thought on “نامه ریاست سازمان نظام پزشکی رشت از استاندار محترم گیلان در مورد بررسي غیر قانونی بودن دریافت عوارض کسب و پیشه و تابلو از صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی

  • نوامبر 30, 2021 در t 1:31 ب.ظ
    Permalink

    با سلام متاسفانه شهرداری رشت همچنان حق کسب و پیشه و تابلو و علاوه بر آن حق افتتاحیه که آنهم غیر قانونی و توسط هیات عمومی دیوان باطل شده را توسط واحد اصناف شهرداری از پزشکان و داروخانه ها اخذ می نماید. و همکاران برای جاری شدن امورات مجبور به پرداخت این عوارض غیر قانونی می نمایند.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *