تشکیل شورا حل اختلاف پزشکی قوه قضائیه در سازمان نظام پزشکی شهرستان رشت جهت بررسی شکایات پزشکی

به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی در راستای توسعه مشارکتهای مردمی و استفاده حداقلی از نهاد های رسمی و سعی و کوشش برای اصلاح میان مردم ،شورای حل اختلاف پزشکی در شهرستان رشت تشکیل گردید.

دکتر علی واله شیدا معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی رشت:    به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی در راستای توسعه مشارکتهای مردمی و استفاده حداقلی از نهاد های رسمی و سعی و کوشش برای اصلاح میان مردم ،شورای حل اختلاف پزشکی تشکیل گردید.
نتایج بدست آمده از کشور های مترقی دنیا نشان میدهد یکی از بهترین روش های جبران خسارت ،نزدیک نمودن طرفین دعوا از طریق نهاد های غیر رسمی و مشارکت جامعه محلی در رسیدگی به پرونده های مورد اختلاف افراد می باشد.که در ایران این نهاد به شورای حل اختلاف معروف می باشد.

این شورا عملا به صورت رسمی از سال ۱۳۸۷ با تصویب قانون آن شروع به کار نمود و با تغییر قانون در سال ۱۳۹۴ صلاحیت رسیدگی به موضوعات گسترش یافت. این شورا در عمل به صورت تخصصی در خصوص دعاوی حقوقی،کیفری و صلح و سازش فعالیت می نماید  و شعبات تخصصی مربوط به نهاد های مختلف نیز درآن مشغول به فعالیت می باشند.

شورای حل اختلاف پزشکان به عنوان شعبه ای تخصصی از شعبات حل اختلاف می تواند به نحو صحیحی در رعایت شان این قشر از افراد که فرهیختگان جامعه محسوب می شوند،موثر باشد.

مطمئنا حضور اعضای گروه پزشکی و درمان که تمامی تلاش خویش را در جهت بهبود بیمار به کار بسته ولی متاسفانه به دلایل مختلف که اکثر آنها نیز از اراده وی خارج است حادثه ای برای بیمار در طول دوره درمان رخ داده، در نهاد رسمی مانند دادگاه یا دادسرا ،امکان دارد ناخواسته منجر به عدم رعایت شان و منزلت ایشان و بعضا لطمه به حیثیت پزشکی وعلمی آنها در دید دیگران باشد.

به همین دلیل معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی رشت تصمیم به احیا این نهاد دربدنه نظام پزشکی با همکاری دادگستری استان گیلان گرفتند و جلسات متعددی را نیز با معاونت قضایی دادگستری استان گیلان در زمینه شوراهای حل اختلاف و قائم مقام رئیس کل دادگستری استان گیلان و دیگر مسئولین اداره کل دادگستری برگزار نمودند و که خوشبختانه با استقبال و همکاری بسیار زیاد اداره کل دادگستری استان گیلان و ریاست محترم آن نهاد مواجه گردید و به شکر خدا در مراحل تدوین ساختار آن در استان گیلان می باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رسمی سازمان ‌نظام پزشکی رشت کلیک بفرمایید:
https://t.me/rasht_nezam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *