CCHF و اهمیت تشخیص به موقع آن

 

CCHFو اهمیت تشخیص به موقع آن:

تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو (CCHF) یا (Crimean Congo Haemorrhagic Fever) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا, اروپا و آفریقا وجود دارد. مرگ و میر بالا دارد و همه گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع هستند. با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک‌گیر و همه‌گیری‌‌های ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد. نظر به بومی بودن این بیماری در کشور و اهمیت تشخیص به موقع آن به منظور کاهش مرگ و میر در صورت مواجهه با بیماری که سابقه اپیدمیولوژیک مثبت و دارای علائم تب ناگهانی شبیه آنفلوآنزا در فصل گرم سال دارد به این بیماری مشکوک و ازمایش شمارش پلاکت خون درخواست و انجام شود و در صورتی که تعداد آن کمتر از ۱۵۰ هزار در میلی متر مکعب باشد به عنوان مورد محتمل بساری و اقدامات درمانی و تشخیصی اختصاصی انجام شود. بدیهی است تظاهرات خونریزی دهنده با مرگ و میر بالاتری همراه است.

در نظام مراقبت CCHF سه تعریف طبقه بندی شده (مظنون, محتمل, قطعی) وجود دارد:

تعریف مظنون: شروع ناگهانی بیماری با تب+ درد عضلات+ تظاهرات خونریزی دهنده) شامل: راش بتشی, خونریزی از بینی و مخاط دهان, استفراغ خونی یا ملنا, هماتوری(+ یکی از علائم اپیدمیولوژیک) سابقه گزش با کنه یا له کردن کنه با دست, تماس مستقیم با خون تازه یا سایر بافتهای دامها و حیوانات آلوده, تماس مستقیم با ترشحات دفعی بیمار قطعی یا محتمل CCHF, اقامت یا مسافرت در یک محیط روستایی که احتمال تماس با دامها وجود داشته اما یک تماس خاص تصادفی را نمیتوان مشخص نمود.

تعریف محتمل: موارد مظنون+ ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت کمتر از ۱۵۰۰۰۰ در میلیمتر مکعب) که می‌تواند با لکوپنی (گلبول سفید که از ۳۰۰۰ در میلیمتر مکعب) یا لکوسیتوز (گلبول سفید بیش از ۹۰۰۰ در میلیمتر مکب) همراه باشد.

تعریف قطعی:

موارد محتمل +تست سرولوژیک مثبت یا جدا کردن ویروس

بیماران محتمل CCHF بایستی علاوه بر گزارش فوری به مرکزبهداشت شهرستان, باید ارجاع فوری به نزدیک ترین بیمارستان و اولین نمونه سرمایه‌گذاری مطابق دستورالعمل, نمونه های دوم و سوم بترتیب ۵ و ۱۰ روز بعد از نمونه اوّل تهیه و بیمار تحت درمان با ریباویرین قرار گیرد.

دانلود کل فايل Pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *