یلدا در شب یلدا رفت

علیرضا یلدا پزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی به دیار باقی شتافت.

پیام هیات مدیره نظام پزشکی رشت:

دردا که
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را …!!
که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
درگذشت استاد اندیشمند، دانشمند فرزانه و پدر علم عفونی ایران مرحوم دکتر علیرضا یلدا، که عمر پر برکت خود را در راه اعتلای علم پزشکی و اخلاق حرفه ای در این مرز و بوم سپری کرد موجب تأسف و تأثر فراوان گردید و دوستداران ایشان را در اندوه رحلت خویش داغدار کرد. رحمت خدا بر او باد که در طول زندگی خود، آثاری بزرگ در تاریخ علم پزشکی بر جای گذاشت و از این طریق حیاتی جاودان یافت و چراغی روشن فراروی آیندگان قرار داد.
هیات مدیره نظام پزشکی رشت

 

زندگی‌نامه

علیرضا یلدا درسال ۱۳۰۹ ه. ش، در تهران به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود تهران، وارد دانشگاه تهران شد و پس از اخذ مدرک پزشکی عمومی در سال ۱۳۳۶، دوره تحصیلی بیماریهای عفونی را طی نمود. او مدتی در بیمارستان امام خمینی، به کار طبابت اشتغال داشته و ضمن آن عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و پس از مدتی به مرتبه استادی رسید. در شامگاه سی آذر ۱۳۹۶، در شب یلدا، یادا رفت

چهره ماندگار

وی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار ۱۳۸۱ به عنوان چهره ماندگار در رشته پزشکی (بیماریهای عفونی) معرفی شد.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی

علیرضا یلدا عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۶۶ تاکنون، عضو هیئت تحریریه نشریه‌های علمی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. وی اخیراً [نیازمند منبع] به عنوان مشاور سلامت وزیر بهداشت انتخاب شده است.

جایزه پروفسور یلدا

از سال ۸۸ هر ساله به افتخار پروفسور یلدا و همچنین کوششهای وی در زمینه‌های بیماری‌های عفونی جایزه‌ای به بهترین پزشکان این زمینه با نام جایزه پروفسور یلدا داده می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *