«اشتباه نشود» با افزایش ۵٪ به مبلغ مالیات ۹۵، مالیات عملکرد ۹۶ ممکن است مختومه نگردد.

«اشتباه نشود»
با افزایش ۵٪ به مبلغ مالیات ۹۵، مالیات عملکرد ۹۶ ممکن است مختومه نگردد.

دکتر پورکاظمی
نائب رئيس کارگروه مالیات و عوارض
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی رشت

همکار گرامی – با سلام
مستحضرید که اکثریت پزشکان با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م با افزایش ۵ ٪ به مبلغ مالیات عملکرد ۹۵، برگ قطعی دریافت و نسبت به پرداخت آن اقدام نمودند. اما علیرغم دریافت برگ قطعی، چنانچه معلوم شود که مؤدی درآمد یا فعالیت اعلام نشده‌ای داشته و آن را اعلام ننموده است و یا اگر پرونده مؤدی به صورت نمونه مورد رسیدگی قرار گیرد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند به استناد مدارک بدست آمده و یا بر اساس شاخص‌ها و معیارهای خود نسبت به مطالبه آن اقدام و ضمن اخذ مالیات از درآمد مازاد، معادل ۳۰٪ جریمه کتمان که جریمه‌ای است غیر قابل بخشش وصول نماید.
اکنون به منظور پیشگیری از موارد پیشگفت، کسانی که با ارسال فرم قطعی سازی مالیات برای عملکرد ۹۶ به جای اظهارنامه، با افزایش ۵٪ به مبلغ مالیات ۹۵ اقدام و یا کلیه همکارانی که برای عملکرد ۹۶ مبادرت به ارسال اظهارنامه نموده‌اند، بر اساس آخرین مکاتبه انجام یافته می‌باید اسناد و مدارک مربوط به درآمد خود، (از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا (در مورد داروخانه‌ها) و یا ارائه خدمات (در مورد مطب‌ها و سایر موسسات پزشکی) را معادل رقم اعلام شده در اظهارنامه ارسالی، در فاکتورهای چاپی فروش یا دریافتی خدمات (موجود در بازار) که از شماره سریال چاپی برخوردار است، برای هر روز کاری تهیه و پس از ممهور نمودن به مهر خود، جمع آن را در فرم پیوست ۲ * منعکس نمایند.
شایان ذکر است، جمع دریافتی بابت ارائه خدمت شامل دریافت نقدی از مراجعین یا از طریق سیستم P.O.S و همچنین مطالبات از بیمه‌ها می‌باشد. مجموع هزینه‌های مستند و معقول محل فعالیت نیز به صورت ماهیانه و معادل هزینه اعلام شده در اظهارنامه تسلیمی، در ردیف هزینه فرم پیوست ۲ منتقل می گردد.
داروخانه‌ها که عمدتاً در گروه دوم مالیاتی قرار دارند این عملیات را در فرم روزانه پیوست یک* انجام داده و علاوه بر آن کلیه فاکتورهای خرید اعلامی در اظهارنامه را در ستون مربوطه منعکس خواهند نمود. لازم به توضیح است که ارائه‌دهندگان خدمت در انعکاس درآمد یا دریافتی و داروخانه‌ها در اعلان میزان خرید و فروش خود برای سال ۹۷ با آگاهی لازم به صلاح خود عمل خواهند نمود، مشروط به اینکه مجموع مبلغ پرینت دریافتی بانک و مطالبات آینده سال مربوطه از بیمه‌ها با رقم اعلام شده همخوانی داشته باشد بدیهی است مدارک و مستنداتی که با این روش تهیه و نگهداری می‌شود قابل قبول برای رسیدگی بوده و هیچگونه بهانه‌ای برای رسیدگی به روش سلیقه‌ای علی‌الرأس به دست ممیزین نخواهد داد.
* فرم پیوست ۲ و ۱ ضمیمه آیین نامه ماده ۹۵ ق.م.م اصلاحی ۳۱/۴/۹۴ است و با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی قابل دستیابی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *