مسئولیت ابتلاء و فوت حتی یک دانش آموز یا آموزگار در مدارس به عهده آمران آن می باشد

دكتر انوش برزیگر رئیس ستاد کنترل و مقابله با بیماری کووید۱۹ نظام پزشکی های استان گیلان و رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان گیلان طی نامه ای به استاندار محترم استان گیلان و مدیر کل آموزش و پرورش استان خواستار جلوگیری از بازگشایی حضوری مدارس استان شدند

 

ححضور جناب آقای دکتر زارع ، استاندار محترم استان گیلان

حضور مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان گیلان

سلام علیکم

 

احتراما به استحضار می رساند  نظر به بخشنامه وزارت محترم آموزش و پرورش در خصوص  شروع سال تحصیلی جدید از پانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۹۹ و با توجه به درخواست اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی رشت و روسای محترم سازمان نظام پزشکی شهرستان های استان گیلان و پیرو اعتراضیه مجمع نمایندگان سازمان های نظام پزشکی کشورکه اینجانب نیز عضو آن می باشم، لازم می دانیم نکات زیر را به استحضار جنابعالی برسانیم:

۱_در موج اول کرونا افراد  با سنین بالاتر جامعه درگیر شدند و در موج دوم بحران کرونا به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افراد نسبتاً جوان نیز مبتلا شده اند و پرواضح است که امکانات درمان بزرگسالان نسبت به اطفال بیشتر  بوده و در صورت ابتلا کودکان،  بدلیل عدم وجود آی‌سی‌یو اطفال در اکثر شهرهای  استان گیلان و ظرفیت محدود بخش مراقبت های ویژه اطفال در مرکز استان که  گنجایش بستری تعداد زیاد بیماران نیازمند را ندارد، مشکل درمان آنان را مضاعف خواهد کرد.

۲-عدم امکان خودمراقبتی توسط دانش آموزان مقاطع مختلف مخصوصاً ابتدایی به عنوان مثال عدم تحمل چند ساعت ماسک، استفاده از سرویس های بهداشتی مشترک، سرویس مشترک ایاب و ذهاب و نیز عدم رعایت فاصله فیزیکی لازم توسط کودکان موجب افزایش احتمال ابتلاء این عزیزان به کرونا خواهد شد.

۳- همزمانی گشایش مدارس با فصل پاییز و زمستان که به اذعان کارشناسان بهداشتی احتمال وخیم‌تر شدن بحران کرونا در آن وجود دارد.

۴- با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان را ناقلین تشکیل می دهند، در صورت ناقل بودن و  ابتلاء بدون علامت آموزگار یا سایر کارکنان مدارس،  ابتلاء دانش آموزان اجتناب ناپذیر است. ضمن اینکه همزمانی فصل شیوع آنفولانزا می تواند موجب بروز ترس  در بین خانواده ها شود.

۵-در آستانه بازگشایی مدارس ، مقدمات لازم برای اجرای پروتکل بهداشتی اعلامی هنوز  مهیا نیست، به عنوان مثال بودجه لازم جهت تهیه اقلام بهداشتی و حفاظتی از سوی مدارس هنوز تعریف نشده است. همچنین امکانات بیماریابی در مراکز آموزشی وجود ندارد ضمن اینکه در افراد مشکوک به کرونا هزینه انجام آزمایش pcr برای اکثر خانواده ها مقدور نیست.

۶-عدم تمایل تعداد زیادی از والدین برای حضور فرزندشان در مدارس از یک سو و حضور تعداد دیگری از دانش آموزان در مدارس از سوی دیگر باعث ایجاد دوگانگی و اختلال در نظام آموزشی خواهد شد.

۷- بر اساس استانداردهای بین المللی، مدارس اولین مکان هایی هستند که در یک پاندمی یا اپیدمی که انتقال فرد به فرد تنفسی دارد تعطیل می‌شوند و آخرین مکانی نیز می باشند که بازگشایی می شوند و زمان بازگشایی هم زمانی است  که دو دوره کمون از آخرین انتقال بیماری گذشته باشد.

از نظر سازمان نظام پزشکی مسئولیت ابتلاء و فوت حتی یک دانش آموز یا آموزگار در مدارس به عهده آمران آن می باشد و خطایی غیر قابل بخشش است. لذا  سازمان نظام پزشکی استان گیلان همانگونه که در دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ همزمان با اعلام رسمی شیوع کرونا درخواست تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در سراسر کشور را داد کماکان نسبت به فعالیت آن بصورت مجازی تا ایجاد وضعیت سفید تاکید دارد و عواقب  بازگشایی مدارس به صورت حضوری را بسیار دهشتناک پیش بینی می کند.

پیشنهاد می کنیم با توجه به ضعف پهنای اینترنت در بسیاری از نقاط کشور و نیز به دلیل اینکه امکانات الکترونیکی لازم برای آموزش مجازی در اختیار تعدادی از هموطنان نیست لذا با استفاده از توانایی های موجود سازمان صدا و سیما از طریق اختصاص شبکه‌های تلویزیونی موجود و ایجاد شبکه های جدید تلویزیونی برای مقاطع مختلف آموزشی، سال جدید آموزشی را به صورت صددرصد مجازی شروع کنند.

با عنایت به پیشرفت های به عمل آمده در خصوص تهیه واکسن کرونا ، انشاالله تا پایان سال جاری و تا زمان امتحانات مشکل همه گیری کرونا برطرف شود.

لازم به ذکر است طبق بند ۲ از دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش،  ستاد بحران کرونای استان ها می‌توانند با توجه به وضعیت موجود هر استان نسبت به بازگشایی حضوری یا مجازی مدارس تصمیم مستقل بگیرند.

 

دكتر انوش برزیگر

رئیس ستاد کنترل و مقابله با بیماری کووید۱۹ نظام پزشکی های استان گیلان

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان گیلان

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *