نامه رئیس ستاد کنترل و مقابله با بیماری کووید۱۹ نظام پزشکی های استان گیلان به رئیس کل سازمان نظام پزشکی

استاد ارجمند جناب آقای دکتر ظفرقندی

رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احترامابا توجه به اهمیت بیماری کرونا در کشور بدینوسیله اهم فعالیت های انجام شده  و مکاتبات صورت گرفته به همراه تصویر پیوست آنها جهت بهره برداری به حضور محترم تقدیم می گردد:

۱- همانگونه که مستحضرید اینجانب قبل از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور مراتب اعلام خطر و اندیشیدن تمهیدات لازم را در شورای عالی نظام پزشکی و متعاقباً طی نامه‌ای به استاندار محترم و  نظام پزشکی های کل کشور و سایر نهادهای ذیربط اعلام نمودم (مطابق نامه شماره ۴۶۰/۲۰۰/۱۳۹۸ مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۸) .

۲-  به محض ورود ویروس کرونا به استان طی نامه شماره ۲۰۰/۲۰۰/۱۳۹۸ مورخ ۰۲/۱۲/۱۳۹۸  به مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان گیلان پیشنهاد تعطیلی مدارس داده شد و این موضوع در شورای اداری استانداری نیز انعکاس یافت که موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در سطح استان شد.

۳- به محض مشاهده اولین موارد بیماری ویروسی کرونا در استان، سازمان نظام پزشکیشهرستان رشتو دانشگاه علوم پزشکی با تشکیل ستاد بحران مقابله با ویروس کرونا در کنار سایر نهادهای ذیربط استان و با مدیریت استانداری محترم شروع به انجام وظیفه کردند.

۴‌- علی‌رغم حضور جامعه پزشکی در مطب ها و مراکز درمانیوآمادگی برای پاسخگویی به نیازهای مردم شریف استان،‌ سازمان نظام پزشکی رشت از باب ارشادی و امضائی با ارسال پیامکیدر تاریخ ۰۶/۱۲/۱۳۹۸ نسبت به تداوم حضور پزشکان در مطب های خود تاکیدنمودو متعاقبا پیامک بعدی در همان خصوص ارسال شد.

۵‌-با توجه به عدم وجود دانش کافی در جامعه در ارتباط با اهمیت همه گیری اخیردر بحران کرونا ،‌ لازم بود از طریق رسانه‌های عمومی مخصوصاً صدا و سیمای مرکز استان به اطلاع عموم برسد که مردم عزیز نباید به غیر از بیماری‌های اورژانسی به مطب ها  و بیمارستان ها مراجعه کنند چون تجمع بیماران غیر اورژانس در مطب ها و سایر مراکز درمانی،خود سرمنشأ سرایت و انتشار این بیماری است. لازم به یادآوری است که سازمان نظام پزشکی طی مکاتبه شماره ۱۴۵۲ مورخ ۵/۱۲/۹۸ با  صدا و سیمای استان آمادگی خود را برای ایفای نقش خود در اطلاع رسانی به جامعه اعلام کرده است.

۶- در راستای پیشگیری هر چه بیشتر گسترش بیماری کرونا،پیشنهاداتی از جمله جلوگیری از تجمعات ورزشی و لزوم تجهیز کامل مراکز درمانی و مردم به ماسک، دستکش، محلول های ضد عفونی کننده و بسیج نمودن رسانه ها جهت آموزش و اطلاع رسانی به مردم  و… به استاندار محترم داده شد.

۷-در پاسخ به نامه معاونت محترم قضایی دادگستری گیلان  و بازرس کل محترم اداره بازرسی استان گیلان، طی نامه های شماره ۱۴۷۶ مورخ ۱۰ /۱۲/۹۸ و شماره  ۱۴۸۱ مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۹۸  به استحضار ایشان رسید کهبا تحقیقاتی که به عمل آمد تعداد معدودی از همکاران جامعه پزشکی در این روزها علیرغم کمبود ابتدایی ترین لوازم و ملزومات بهداشتی و پیشگیرینظیر ماسک، گان و دستکش، مطب خود را تعطیل کرده بودند و روشن شد که بسیاری از این مطب ها رشته های غیراورژانس بوده اند که مرتبط با بیماری های درگیر با بحران اخیرنیستند و حتی در صورت فعال بودن نیز نه تنها هیچ کمکی به بهبود وضعیت این بیماران نمی‌توانستند  انجام دهند بلکه احتمالاً باز بودن مطب آنها باعث انتشار بیشتر اینویروس می‌شدو نیز لزوم تجهیز مردم و بخصوص کادر درمان در اسرع وقت به وسایل حفاظتی و ضد عفونی کننده جهت انجام خدمات  در مطب ها و بیمارستان های دولتی و خصوصی  و جلوگیری از آسیب بیشتر به پزشکان، پرستاران و بیماران مطرح گردید و لزوم پیش بینی‌های لازم در این خصوص بدلیل امکان رسیدن تعداد بیماران  به سطح پیک در هفته های آتی و عواقب آن گوشزد گردید.

۸- جهت تسریع در توزیع ماسک، محلول ضد عفونی کننده، گان حفاظتی و دستکش لاتکس و.. و با توجه به کمبود آن در این شهرستان، طی نامه شماره ۱۴۸۰ مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۹۸ درخواست مجوز تحویل این موارد به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داده شد.

۹- در خصوص  پیشنهاد وزیر محترم بهداشت در خصوص اعزام نیرو به منازل،  به نظر می رسد که این امر، ممکن است همه‌گیری این بیماری را افزایشدهد و می توان از روش های جایگزین نظیر پرسشنامه های آنلاین و یا اپلیکیشن های تخصصی نسبت به غربالگری اولیه بیماران و آموزش های لازم اقدام نمود و یاازطرق دیگری که وزارتخاته محترم صلاح می داند و سرایت کننده نباشد  اقدام گردد.

 

۱۰- در اجرای بند “‌د” و “‌هـ”  ماده ۲  از فصل اول قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی ، این سازمان خود را مسئول حفظ ‌سلامت و تامین امنیت  هر دو قشر، یعنی جامعه پزشکی و مردم میداند و همانگونه که نسبت به ارائه خدمات سلامت از سوی جامعه پزشکی به مردم شریف استان تاکید دارد ،‌ نسبت به سلامت جامعه پزشکی نیز حساسیت ویژه‌ای داشته است، در همین راستاو در جهت حفظ و حمایت  از حقوق مردم از جنابعالی  استدعا  داریم دستور فرمایید تا با هماهنگی نهادهای ذیربط و سایر نظام پزشکی های کشور به هر نحو ممکن،امکانات پیشگیرانهمانند  ماسک، دستکش، ماده ضدعفونی کننده ، گان و غیرهبه تعداد کافیدر اختیار  نظام پزشکی هایاستان،(برایجامعه پزشکی و  به خصوص مطب ها و درمانگاه ها‌ی خصوصی)قرار گیرد.

 

دكتر انوش برزیگر

عضو شورای‌عالی نظام پزشكی كشور

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان رشت

رئیس ستاد کنترل و مقابله با بیماری کووید۱۹ نظام پزشکی های استان گیلان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *