نامه رياست سازمان نظام پزشکي رشت به معاونت محترم قضایی دادگستری گیلان

جناب آقای دکترآقایی

 معاونت محترم قضایی دادگستری گیلان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم

با سلام

احتراماهمانگونه که مستحضرید به محض مشاهده اولین موارد بیماری ویروسی کرونا در استان، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی شهرستان رشت به عنوان دو بازوی متولی سلامت جامعه با تشکیل ستاد بحران مقابله با ویروس کرونا در کنار سایر نهادهای ذیربط استان و با مدیریت استانداری محترم شروع به انجام وظیفه کردند . همانگونه که جنابعالی در نامه خود اذعان داشته اید اکثریت جامعه پزشکی در این بحران در خط مقدم بوده و در هر دو بخش خصوصی و دولتی ایفای نقش می کنند و علیرغم کمبود ابتدایی ترین لوازم و ملزومات بهداشتی و پیشگیری نظیر ماسک، گان و دستکش ولی باز هم در مطب های خود جهت خدمت رسانی حاضر شدند . لازم است در این خصوص نکاتی را به اطلاع جنابعالی برسانیم:

۱علی رغم حضور جامعه پزشکی در مطب ها و مراکز درمانی و آمادگی برای پاسخگویی به نیازهای مردم شریف استان، سازمان نظام پزشکی رشت از باب ارشادی و امضائی با ارسال پیامکی نسبت به تداوم حضور پزشکان در مطب های خود تاکید نمود.

۲با توجه به عدم وجود دانش کافی در جامعه در ارتباط با اهمیت همه گیری اخیر و بحران کرونا ، لازم است از طریق رسانه های عمومی مخصوصأ صدا و سیمای مرکز استان به اطلاع عموم برسد که مردم عزیز نباید به غیر از بیماریهای اورژانسی به مطب ها و بیمارستان ها مراجعه کنند چون تجمع بیماران غیر اورژانس در مطب ها و سایر مراکز درمانی، خود سرمنشأ سرایت و انتشار این بیماری است. لازم به یادآوری است که سازمان نظام پزشکی طی مکاتبه ای با صدا و سیمای استان آمادگی خود را برای ایفای نقش خود در اطلاع رسانی به جامعه اعلام کرده است.

٣همانگونه که در مکاتبه جنابعالی آمده است تعداد معدودی از همکاران جامعه پزشکی در این روزها مطب خود را تعطیل کرده بودند. با تحقیقاتی که به عمل آمد روشن شد که بسیاری از این مطب ها رشته های غیر اورژانس همچون موارد زیبایی، پوست و… بوده اند که مرتبط با بیماری های درگیر با بحران اخیر نیستند و حتی در صورت فعال بودن نیز نه تنها هیچ کمکی به بهبود وضعیت این بیماران نمی توانستند انجام دهند بلکه احتمالا باز بودن مطب آنها باعث انتشار بیشتر این ویروس می شد.

۴-در اجرای بند “د” و “ه” ماده ۲ از فصل اول قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی ، این سازمان خود را مسئول حفظ سلامت و تامین امنیت هر دو قشر، یعنی جامعه پزشکی و مردم میداند و همانگونه که نسبت به ارائه خدمات سلامت از سوی جامعه پزشکی به مردم شریف استان تاکید دارد ، نسبت به سلامت جامعه پزشکی نیز حساسیت ویژه ای داشته است، لذا از مسئولین امر درخواست می نماییم که نسبت به تهیه ابتدایی ترین ملزومات بهداشتی برای این قشر زحمت کش اقدام عاجل به عمل آورند تا جامعه خدوم پزشکی در ایفای نقش خود دچار مشکل نشود. ضمن اینکه در این صورت سازمان نظام پزشکی نیز در اجرای وظایف نظارتی خود موفقیت بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که در مواجهه بیماران به مطب های خصوصی چهار عنصر دخیلیعنی پزشک، پرسنل، بیمار و همراه بیمار بایستی مجهز به وسایل حفاظتی همچون ماسک، دستکش و… باشند که در غیر این صورت حتی در صورت بیمارییک نفر در مطب ، امکان سرایت آن به بقیه بسیار بالا می باشد.

٥-با توجه به این که پیشگیری از جرائم در حیطه معاونت شما می باشد لازم است تاکید کنیم که امکان موج گسترده تری از همه گیری این بیماری در هفته های آینده قابل پیش بینی است لذا اگر ملزومات بهداشتی مذکور در اولین فرصت در اختیار همکاران جامعه پزشکی قرار داده نشود و حمایت لازم از بخش خصوصی در دستور کار قرار نگیرد، ابتلاء هر چه بیشتر جامعه پزشکی به این ویروس را شاهد خواهیم بود که تضعیف بخش خصوصی را در پی خواهد داشت و در این صورت با کاهش دخالت بخش خصوصی در این بحران ، سیل بیماران به بخش دولتی سرازیر خواهد شد که بخش دولتی نمی تواند قادر به پاسخگویی به این همه مراجعه کننده باشد.

در پایان از حساسیت و توجه جنابعالی نسبت به سلامت جامعه تشکر می کنیم و آمادگی پذیرش هر نوع پیشنهادی که در بهبود سلامت جامعه موثر باشد را داریم.

 

 

 

 

دكتر انوش برزیگر

عضو شورای‌عالی نظام پزشكی كشور

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان رشت

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *