بیانیه هیات مدیره سازمان نظام پزشکی رشت در خصوص موضوع ثبت نام جامعه پزشکی در سامانه فروشگاهی متصل به سایت دارایی و حواشی پیش آمده در پی آن

بیانیه

 

همکاران گرامی، اعضای محترم سازمان نظام پزشکی رشت

 بدینوسیله گزارشی از عملکرد منتخبین شما در خصوص موضوع ثبت نام جامعه پزشکی در سامانه فروشگاهی متصل به سایت دارایی و حواشی پیش آمده در پی آن را به استحضار شما می رساند:

 ۱- بر اساس بند ل ماده ۳ از فصل دوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی کشور، این سازمان موظف به مشارکت فعال در تعیین و تجدیدنظر در میزان مالیات و نیز همکاری با مراجع ذیصلاح در وصول آن شده است. بنظر می رسد کم کاری و عدم حضور به موقع نماینده پارلمانی سازمان در هنگام تصویب قوانین مرتبط با مالیات جامعه پزشکی، منجر به تصویب قانونی تحت عنوان بند ی تبصره‌۶ قانون بودجه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی شد که به موجب آن جامعه پزشکی مکلف شد تا در چهارچوب آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم نسبت به راه اندازی و استفاده از سامانه فروش اقدام نمایند. مطابق ماده ۴ آیین نامه مذکور، اشخاص مکلفند پس از انتشار آگهی فراخوان  از سوی سازمان امور مالیاتی، حداکثر تا پایان دی ماه همان سال، نسبت به درخواست تخصیص شماره شناسه در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند. همچنین مطابق ماده ۶ همین آیین نامه مشمولین مذکور بایستی پس از اخذ شماره شناسه، از ابتدای فروردین سال بعد نسبت به نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش اقدام نمایند.

 متاسفانه معاونت محترم فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در تاریخ ۷/۵/۹۸ در اقدامی شتابزده و بدون هماهنگی با سایر نظام پزشکی های کشور، ضمن امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان امور مالیاتی اعلام کردند که جامعه پزشکی مکلفند تا تاریخ  ۲۳/۵/۹۸ نسبت به اجرای قانون مذکور اقدام نمایند. متعاقبا بنا به درخواست مسئولین نظام پزشکی این ضرب الاجل تا تاریخ ۱۵/۶/۹۸ تمدید شد، لیکن در فاصله زمانی مذکور عملکرد ضعیف و نسنجیده معاونت محترم فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور از یک سو و اقدامات مغایر با عرف و قانون از طرف مسئولین سازمان امور مالیاتی از سوی دیگر، باعث ایجاد جو توهین و تخریب برعلیه جامعه پزشکی از سوی سازمان صدا و سیما و سایر رسانه های فضای مجازی شد. به عنوان مثال یکی از مسئولین سازمان مالیاتی صراحتا در برنامه تلویزیونی، ضمن اعلام اجبار جامعه پزشکی برای رعایت این ضرب الاجل اظهار داشت این تو بمیری دیگه اون تو بمیری نیست و یا مجری برنامه تلویزیون ضمن استهزای جامعه پزشکی اعلام کرد که امروزه یک هندوانه فروش کنار خیابان هم استفاده از کارتخوان را بلد است اما نخبه‌های پزشکی اعلام کرده اند که برای استفاده از کارتخوان نیاز به آموزش دارند.

۲ در تاریخ ۱۳/۵/۹۸ ریاست محترم سازمان نظام پزشکی رشت طی نامه‌ای خطاب به ریاست محترم کل سازمان نظام پزشکی نسبت به اعمال تبعیض ناروا به جامعه پزشکی اعتراض کردند. متعاقبا در تاریخ ۲۳/۶/۹۸ هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی رشت طی بیانیه ای نسبت به عملکرد ضعیف و منفعلانه سازمان در برخورد با مسائل  پیش آمده اعتراض کرده و پیگیری حقوقی موضوع و غیرقانونی بودن تفاهم‌نامه مذکور را حق خود اعلام می‌نماید. ضمن اینکه ثبت نام یا عدم ثبت نام در سامانه مذکور در زمان اعلام شده را به تشخیص خود همکاران واگذار می کند.

 ۳- متاسفانه علیرغم تمام اعتراضات جامعه پزشکی نسبت به عملکرد سازمان مرکزی نظام پزشکی و عدم ثبت نام اکثریت آنان در سامانه (در ضرب الاجل اعلام شده)، مسئولین آن سازمان هیچ اقدام عملی در راستای بازگشت به اجرای صحیح قانون به عمل نیاوردند و سازمان امور مالیاتی نیز با سوء استفاده از این خلاء مدیریتی، از طریق پیامک‌هایی با محتوای مغایر با نص صریح قانون، نسبت به تهدید و ارعاب جامعه پزشکی در خصوص اعمال جریمه های سنگین مالیاتی برای افرادی که در زمان اعلام شده نسبت به ثبت نام اقدام نکرده‌اند، باعث رنجش خاطر جامعه خدوم پزشکی شدند.

 لذا هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی رشت در جهت الزام سازمان امور مالیاتی برای تمکین در برابر قانون  (اجرای صحیح آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم) و ممانعت از اجرای تبعیض‌آمیز آن، در تاریخ ۱۴/۷/۹۸ طی دادخواستی با موضوع ابطال تفاهم‌نامه بین معاونت محترم فنی و نظارت و سازمان های فوق الاشاره در دیوان عدالت اداری اقدام نمود.

۴-  اقدام حقوقی سازمان نظام پزشکی رشت صرفنظر از نتیجه آن، حامل این پیام است که اولا مسئولین ذیربط در سازمان نظام پزشکی کشور  بایستی نسبت به وظایف قانونی خود به موقع اقدام نمایند، در غیر اینصورت اعضا راسا نسبت به احقاق حقوق خود اقدام می کنند. ثانیاً به مسئولین مالیاتی ذیربط تاکید شود که بایستی با جامعه پزشکی با زبان همدلی و مشارکت سخن گفت نه با زبان زور و تهدید. ثالثاً جامعه پزشکی ضمن قبول اصل موضوع پرداخت مالیات بر اساس قانون، نسبت به غیرعادلانه بودن در روش اعلام و نیز تبعیض آمیز بودن قانون مذکور و مغایرت آن با اصول متعدد قانون اساسی اعتراض داشته و نسبت به اجرای صحیح قانون تاکید دارند.

 

هیات مدیره سازمان نظام پزشکی رشت

 

 

 

متن شکایت دیوان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *